Welke van die trends is inderdaad uitgekomen, en op welke punten zat ik wellicht helemaal mis? Pinterest kent inmiddels vier miljoen Nederlandse gebruikers en driekwart miljoen zijn dagelijks op zoek naar producten en diensten mét een koopintentie. Rond dezelfde periode kwam vorig jaar ons lijstje met 10 socialmedia-trends voor 2019 online. Kleine groepen vormen de basis voor social media de komende jaren. Conversie, traffic, e-commerce. De voorbereiding van je social media contentkalender. Of nou ja, beter gezegd, onbekend maakt onbemind. Blijf wel alert op de privacy en veiligheid rondom TikTok. Toch denk ik dat in 2020 AR eindelijk wel echt meer en meer mainstream zal worden. Met name Facebook heeft een aardige klap gekregen in 2019. (bron: Multiscope). Zo blijf jij komend jaar je concurrentie voor. CopyRobin helpt je graag. Je noemt ’afhankelijk v doelstelling‘ maar daar schuilt oa het ROI gevaar in dat oa Mark Ritson benoemt (adhv Binet&F). Zoals het plannen van een reis, het uitzoeken van een nieuw interieur of een vegetarisch gerecht voor zes personen. Instagram Reels wordt getest in Brazilië en is - bij succes - in 2020 ook in veel andere landen beschikbaar. Beheerders krijgen ook steeds meer tools tot hun beschikking. Ik ben wel benieuwd naar de marketing-kansen op TikTok. Ook Facebook is druk bezig haar focus te verschuiven naar (lokale) nieuwsvoorziening en investeert daar miljoenen in. Sdu Wettenbundel Social Work 2019-2020 bevat een op Social Work, Wijk, Jeugd en Zorg afgestemde selectie van wet- en regelgeving. Zelfs YouTube introduceerde een stories-functie. Ontvang direct een e-mailalert als een nieuw artikel over LinkedIn wordt gepubliceerd. Studiegids Social Work Den Bosch 2020/2021. Samenvatting. Virtual Influencer Lil Miquela heeft meer dan 1,8 miljoen volgers op Instagram, Leestip: De 14 contentmarketingtrends van 2020. Ontvang direct een e-mailalert als een nieuw artikel over Influencer marketing wordt gepubliceerd. Maandelijks loggen maar liefst 1,4 miljard gebruikers in op Facebook Groups. Lees ook: 14 online advertising trends in 2020. Vaak gekoppeld aan e-commerce in de vorm van ‘shop the look’-opties. Vorig jaar beschreef ik ook de mogelijke rol van blockchain in het transparanter maken van de (social) advertising-wereld. Inmiddels lijkt het zich redelijk te herstellen, maar er is absoluut een hoop twijfel gezaaid afgelopen jaar. Daarmee wordt het gevaar onderstreept dat korte termijn resultaatgericht is, terwijl juist lange termijn marketing verantwoordelijk is voor groei, zie voor details en de gecombineerde inzet dit artikel https://www.linkedin.com/pulse/onduidelijkheid-staat-merkinteresse-voor-influencers-niet-mirani. Among members of multiple social groups, we consider two decisive types of agents: the grand star and the mini star. “Vooral kortere video’s inclusief ondertiteling scoren. Adverteerders gaan hierin mee en spelen slim in op de nieuwe mogelijkheden die de social platformen in 2020 bieden.”, “De opkomst van nieuwe social media-kanalen zoals TikTok krijgt in 2020 echt vorm." Gelijkgestemden zoeken elkaar op en communiceren dagelijks met elkaar over afgekaderde onderwerpen.”, Elja Daae ziet Facebook-groepen als dé plek waar mensen ideeën, tips en ervaringen met elkaar uitwisselen: “Dat trouwens in tegenstelling tot LinkedIn, waar groepen een ondergeschoven kindje lijken. Voor Facebook Messenger is dit al werkelijkheid geworden. Door workshops, maar bijvoorbeeld ook door uitbreidingen van de creatie-studio’s. Trends komen snel op, … Content scoort goed in het algoritme en heeft effect op het bereik van berichten van gekoppelde pagina's. Zeker voor MKB en B2B geeft dit veel mogelijkheden. “Dan zal je meer moeten weggeven, of nieuwe platformen proberen.”. Naar verwachting groeit het aantal gebruikers naar 1,69 miljard mensen. Firework kan volgens Mark de Bruin hun redding worden. Een tijdje terug is er op Frankwatching een mooi artikel over TikTok geschreven (https://www.frankwatching.com/archive/2019/08/27/tiktok-app-succes-tieners-populair/). Wij durven voorzichtig wel een ‘ja’ te noteren, gezien de snelheid waarmee de omslag heeft plaatsgevonden vanuit de gebruiker. Kortom: social media wordt het primaire kanaal voor klantcontact, met WhatsApp als de absolute winnaar!”, Social media wordt het primaire kanaal voor klantcontact, met WhatsApp als de absolute winnaar!” - Theo van de Kamp. Uiteraard gaat dit met name op voor retailmerken, die ook nog eens lokale fysieke aanwezigheid hebben. Samengevat: het is een platform om mee te experimenteren dus en in de gaten te houden, zelfs als je je niet op jongeren richt.”. Ontvang direct een e-mailalert als een nieuw artikel over Trends wordt gepubliceerd. Friend recommendation has become a standard design in social media platforms over the years, however, its behavioral consequences remain empirically unaddressed. Het management van bedrijven kan het vaak allemaal niet meer volgen en vertrouwt op de kennis van de nieuwe generatie medewerkers. Veel vragen, en voor ons reden genoeg om die vragen aan 10 social media-experts uit heel Nederland te stellen. Ook op TikTok nemen de advertentiemogelijkheden in 2020 sterk toe. Met andere woorden: likes worden minder belangrijk. Zie je een trend die we nog niet hebben behandeld? Jorg van de Ven , Joep Franssen , Edwin Vlems , Joran Hofman , Mark de Bruin , Niels Tukker , Theo van de Kamp , Giorgio Guldenaar , Elja Daae en Ronald-Jan de Bruin geven ons hun visie op social media anno 2020 in 11 trends, boordevol tips. Niet alleen door de opkomst van TikTok, maar ook door blijvende privacygevoelige rechtszaken en negatieve publiciteit. Wat zijn eigenlijk de nieuwste en opkomende social media? Prima vraag! Zie t al voor me al die voice searchende mensen in een treincoupe of in t park. Door de betaling en aankoop rechtstreeks via social media te kunnen doen, is de aankoopdrempel een stuk lager. In 2019 gebruikt 93,5 procent van de 12- tot 18-jarigen en 98,4 procent van de 18- tot 21-jarigen bijna dagelijks het internet. Gebruikers focussen zich meer op het posten van wat ze écht leuk vinden, in plaats van foto’s posten om maar zoveel mogelijk likes binnen te halen. Die spelen amper nog een rol van betekenis.”, "Volgens mij gaan we spreekwoordelijk gezien terug naar de Middeleeuwen." In eerste instantie is deze alleen in de VS beschikbaar, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat Facebook deze dienst ook in Nederland introduceert.”. Zuckerberg heeft daar recent nog zijn vraagtekens bij geplaatsts (https://www.nu.nl/tech/6004848/mark-zuckerberg-waarschuwt-voor-door-china-vormgegeven-internet.html). Ook als je inzoomt op Nederland, heeft Facebook nog steeds flink wat troeven in handen. jaar op rij gehouden. Dat creatie aan belang wint tussen het advertising-geweld, blijkt ook wel uit het feit dat netwerken als Facebook en Snap steeds meer tijd en effort steken in het supporten van merken en agency’s op creatief gebied. Sjef is mede-oprichter en eigenaar van DailyDialogues, dat zich specialiseert in social media marketing. Ruim 64% van alle 12-jarigen gebruikt de app. Via Facebook is het in 2020 mogelijk om een WhatsApp-button onder advertenties te zetten. Het wordt dus nog interessanter om berichten te maken die inhaken op vaknieuws, zowel voor individuele gebruikers als voor bedrijfspagina's.”, “Helaas blijft LinkedIn in tegenstelling tot Facebook enorm achter als het gaat om het faciliteren van groepen." Wie zakelijk met social media bezig is – en dat zijn heel veel mensen – kan er niet onder uit: de social media trends 2020. Social media en gaming raken steeds verder vervlochten. Elja Daae voorspelt dat Instagram in 2020 nog populairder wordt als arbeidscommunicatiekanaal, met de zorgsector en de overheid als grootste voorbeelden: “Door collega's de accounts te laten beheren of wekelijkse take-overs te organiseren, krijgen toekomstige collega's een goed beeld van de organisatie. Vooral bij Generatie Z is dat het geval. Meer sturing op bereik in plaats van likes en interactie. Een aantal conclusies, zonder elk punt uitgebreid te behandelen. Begin 2019 gaf ook Zuckerberg namens Facebook al aan dat de toekomst van social media veel meer gesloten en private zal zijn dan voorheen. Een andere nieuwe ontwikkeling die in 2020 verder doorzet, zijn virtuele influencers. In de praktijk is de ontwikkeling er uiteraard wel, maar is de adoptie lang niet altijd vlekkeloos. Het gaat om de totale engagement.”, Joran Hofman ziet dat de algoritmes van social media in 2020 steeds meer kijken naar engagement. Wat een marktaandeel! Gedreven door de recente schandalen, die ook in 2020 uiteraard weer kunnen ontstaan, wordt deze trend versneld. Daarmee is het geen kleine speler meer. De manier waarop video's gemaakt worden heeft daarnaast ook invloed op wat gebruikers verwachten op andere social kanalen. Mensen zoeken dus met een koopintentie op Pinterest. Wij zijn vooral erg benieuwd naar de kansen wat betreft TikTok. Puur vanwege het feit dat ze al een centrale rol spelen. De voortekenen dienen zich ook zeker al aan. De oprichter Ben Silbermann heeft het ooit mooi geschetst: “If Facebook is selling the past and Twitter the present, Pinterest is offering the future. Ik ben benieuwd naar je reactie! Wie weet wordt dat in 2020 anders en krijgen beheerders eindelijk de tools die ze nodig hebben om daar echte communities van te maken (en wordt het design verbeterd, zodat het ook voor leden aantrekkelijker wordt om content te delen, te zoeken en er op te reageren)”, zo sluit Elja af. En waar zie jij de kansen voor dit platform? Je krijgt op die manier meer controle over je eigen data. Ja. To investigate the process of habit formation in everyday life, 96 volunteers chose an eating, drinking or activity behaviour to carry out daily in the same context (for example ‘after breakfast’) for 12 weeks. Niet zozeer door GDPR, maar meer door diverse schandalen. Volmondig ja. Zo kondigde Instagram vorig jaar aan het aantal likes te verbergen voor kijkers van profielen. Wordt 2020 het jaar waarin we Facebook massaal de rug toe keren, of zal het zo’n vaart niet lopen? Niels Tukker ziet de verschillende social media platforms terrein aan elkaar verliezen: “TikTok kwam op en claimde de ongenaakbare doelgroep van Snapchat. Zoals bekend is LinkedIn een uniek platform met carrière gerelateerde doeleinden. Hoe zit het eigenlijk met auteursrecht op content? Nationale Social Media Onderzoek 2020. Zo lanceerde Instagram onlangs een gave nieuwe augmented reality shopping-oplossing. De neergang van Twitter is al een tijdje aan de gang en je ziet dat Facebook nu ook meer en meer een dumpplek voor content wordt.”, “De winst zit hem in communities en besloten social media kanalen." Video wordt steeds populairder. Vooral in de VS neemt het aantal … Wat zich in 2018 al begon aan te dienen, wordt meer en meer de werkelijkheid. Er wordt overgegaan tot actie! Maar waar kijken we dan wel naar uit? Bedankt voor dit artikel. - Joep Franssen. Lees ook: De 13 e-commercetrends van 2020. En die context, is vaak jouw lokale omgeving. Volgens Ronald-Jan de Bruin staat ons nog meer te wachten op dit gebied: “Facebook komt in 2020 met een data-exporttool, waarmee je al je content eenvoudig deelt en verplaatst naar andere locaties, zoals Google Photo’s. Studiehandleiding Duaal Specialisatie BOU & CT. Studiegids CMD 2019/2020. Dit jaar houden we die traditie gewoon in stand. Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan uit naar een aantal kleinere influencers die wel echt binding hebben met het thema. Ken je al mooie voorbeelden? Bekijk hier de socialmedia-trends voor 2021. Ik hou niet van hokjes, maar als Pinterest in een hokje moet, dan zou het voor mij inspirational commerce zijn;). “Facebook investeerde in factcheckers om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan, maar kondigde kortgeleden ook een eigen nieuwsdienst aan. We zien wel duidelijk een verschuiving richting meer content op de beschikbare stories-features. Theo van de Kamp denkt dat de totale tijdsbesteding aan social media in 2020 afneemt, door een verdere herbezinning op gebruik ervan. Of er sprake is van een logische samenwerking kan ik alle situaties uiteraard anders zijn. Twitter. Zo lukt het om een gerichte groep volgers op te bouwen. En heeft adverteren nog wel zin, of moet je vol inzetten op het razend populaire TikTok? Eerlijk gezegd doelde ik meer op concrete transparante richtlijnen/ maatstaf/ criteria waarmee je bepaalt of een specifieke influencer de ‘juiste’ keuze is. Het motto “Offline is the new luxury” hoor je in 2020 steeds vaker. Studiegids Communicatie Breda 2019-2020. Daarnaast wordt het in het eerste kwartaal van 2020 mogelijk om met Status Ads rechtstreeks in WhatsApp te adverteren. Wekelijks een e-mail notificatie ontvangen als onze nieuwste blog live staat? De lijn was al in 2018 ingezet, en heeft zich ook in 2019 zeker doorgezet. Het speelt al een tijdje. Popular team. Luister naar deze blogpost via de player hieronder: Nieuw: 17 social media trends voor het 'nieuwe normaal' van 2021. Op dit moment is het al begonnen aan het ‘claimen’ van de Instagram-gebruikers.